Ìs a' shkẽ̀na - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Iris Lechner - WaarBenJij.nu Ìs a' shkẽ̀na - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Iris Lechner - WaarBenJij.nu

Ìs a' shkẽ̀na

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

14 Februari 2014 | Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Laat ik maar verdergaan met vertellen waar ik de vorige keer gestopt was; El Puente. De titel van dit verslag is 'hallo, hoe gaat het' in de bri bri taal, oftewel de taal van de indegenous people die in de omgeving van Puerto Viejo wonen. Mijn kennis van de taal houdt daarbij op, maar gelukkig kunnen alle 'indianen' Spaans, zelfs het stamhoofd. Het werk hield in dat ik een aantal keer per week mocht helpen met een soepkeuken voorbereiden en serveren. Daarna kon ik met de kinderen spelen en helpen om ze een woordje Engels te leren. De soepkeuken wordt gerund door een soort hippie gepensioneerd Amerikaans stel; echt geweldig! Ik was bij verre weg de jongste, maar dat heeft de pret niet gedrukt. Aan het eind van elke dag kreeg ik ook een kopje soep, en dat zal wel het gezondste zijn wat ik hier heb gegeten. Dat was wat ik kwa werk vorige week heb gedaan, omdat de Tico's toen nog schoolvakantie hadden. Vandaag ben ik begonnen bij mijn 'echte werk', namelijk een kindergarten. Daar zal ik volgende keer meer over vertellen, aangezien de eerste dag meer een impressiedag was.
Ik zit de komende paar weken in een nieuw gastgezin, bestaande uit een zwangere vrouw in de 30 en twee katten. ´s Avonds ben ik vaak in het hostel van de Spaanse school. Daar zitten welgeteld 8, ja, acht, Nederlanders van de 12 plaatsen. Het avondeten was de afgelopen week dan ook heel westers, en vooral veel pasta. Jum.
Voor de rest kan ik zeggen dat ik eigenlijk niet zo heel veel in Puerto Viejo gedaan heb... Het is een soort vakantieparadijs, lekker aan het strand, uitslapen, bruin worden, zwemmen en uitgaan. Rondom het dorpje zijn heel wat stranden, en je kan daar via een soort jungle wandeling naar toelopen. Onderweg had ik laatst een luiaard, een eekhoorn en een papagaai gezien! Van het weekend was ik helaas ziek, bijna de helft van de mensen hier heeft een virusje te pakken (gehad), maar dat is nu weer beter. Vandaag was verreweg de langste maar ook productievste dag, ´s Ochtends was ik om 5 uur(!) opgestaan om de zonsopgang te bekijken met een andere Nederlander. Dat was het helemaal waard, echt prachtig om de zon hier op te zien komen. Eerst wordt de lucht blauw, dan roze, paarsachtig, en opeens zie je een hele grote oranje zon tevoorschijnkomen. De lucht kleurt dan roodoranje, waardoor alles in een soort rode gloed komt. En dan is het binnen een uur van pikdonker naar helemaal licht! Vervolgens moest ik om kwart voor acht op mijn nieuwe werk zijn, maar na een kopje Costa Ricaanse kofie kwam ik goed op gang. ´s Middags heb ik met vier anderen een busreis ondernomen om naar een watervalletje te gaan. Daar hebben we leklker gezwommen, gezond en afgekoelt. Nu zit ik hier in het hostel, met op de achtergrond raggae muziek, Nederlands geklets en keiharde regen. Daar mag ik zometeeen door naar huis lopen helaas... En nee, rond deze tijd is dat geen lekkere warme douche. Ik ga zometeen toch maar proberen naar huis te lopen. Oja, feliz San Valentino!

  • 14 Februari 2014 - 11:37

    Emmy:

    Lieve Iris,

    Heel leuk, om je reisverslagen te lezen! Dan begint kennelijk nu je "echte" werk en eigenlijk is het ook al bijna voorbij toch?
    Met je moeder heb ik de andere kant achter het schot opgeruimd, het was weer een auto vol.
    Zelf ben ik net uit Myanmar teruggekomen, een bijzonder fascinerend land. Asiatisch en waarschijnlijk heel anders wat mentaliteit betreft dan Costa Rica.
    Heel veel plezier en houd je taai!
    Liefs
    Emmy

  • 14 Februari 2014 - 13:41

    Niek Nanninga:

    Hee Iris!

    Interessant om je verhaal te lezen. Een hele andere reis dan ik nu aan het doen ben, maar het klinkt super!
    Veel plezier daaro en groeten vanuit Cambodja,

    Niek

  • 16 Februari 2014 - 11:42

    Michiel:

    is dit nu werken of vakantie :)
    geniet ervan

  • 17 Februari 2014 - 18:17

    Joke Breed:

    Hallo Iris,
    geweldig, al die avonturen van jou! En je schrijft er zo gemakkelijk over, alsof we allemaal dagelijks van het ene naar het andere pleeggezin verhuizen, raften en overnachten in de jungle.
    Zo te horen gaat het goed met je! Geniet ervan en groetjes, JP en Joke

  • 01 Maart 2014 - 11:44

    Aafke:

    Hoi Iris,

    Beetje late reactie.
    Geweldig al je verhalen. Wordt er een beetje jaloers van. Begreep van je moeder dat je inmiddels al aan je rondreis begonnen bent en zelfs duiklessen neemt. ben benieuwd naar foto's van de onderwater wereld. Genieten doe je in ieder geval. Vooral blijven doen.

    Liefs Aafke

Tags: gapyear 14

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Naast mijn liefde voor reizen houd ik van lezen, nieuwe talen leren, culturen ontdekken, muziek luisteren en sporten.

Actief sinds 06 Dec. 2013
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 12013

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 29 Mei 2014

Costa Rica & Midden Amerika

21 September 2013 - 04 Januari 2014

Werken in Sidmouth

Landen bezocht: