Surfen als een aapje - Reisverslag uit San Juan del Sur, Nicaragua van Iris Lechner - WaarBenJij.nu Surfen als een aapje - Reisverslag uit San Juan del Sur, Nicaragua van Iris Lechner - WaarBenJij.nu

Surfen als een aapje

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

08 April 2014 | Nicaragua, San Juan del Sur

Na een lange reis van Panama kwam ik aan in een klein surfdorpje in Costa Rica. Het leven daar bestond uit eten, surfen en slapen. Of, voor mij en een Duits meisje die ik in de bus had ontmoet, kijken naar surfers en je realizeren dat die golven toch écht te hoog zijn voor absolute beginners zoals ons. Dus na een dagje op het strand doorgebracht te hebben ging ik door naar Manuel Antonio, één van de meest commerciele nationale parken in Costa Rica. Als je binnenloopt zie je hordes toeristen met mega camera´s en verrekijkers rondlopen. Daar wilden we niet bij in de buurt zijn, dus na een korte wandeling kwamen ik, en twee andere mensen van het hostel, aan op een wat rustiger wandelpad waar de aapjes naast, boven en op het pad aan het spelen zijn. Verder hebben we een bijzondere kameleon gezien die blijkbaar bijna nergens anders te zien is, en hebben we een off the track hike gedaan over een rotsenpartij naar een prive strandje. Later gingen we naar het grote toeristische strand, waar onze bananen gestolen werden door wasberen en ik nog bijna gebeten ben door een wasbeer... Bij de uitgang van het park hebben we nog geprobeerd om krokodillen te spotten maar in plaats daarvan zagen we een hele grote iguana liggen zonnen. (en ik dacht nog wel dat het een krokodil was..)

De dag daarop ben ik naar Montezuma gegaan, een klein dorpje op de peninsula van Nicoya. De reis daarnaartoe was nogal chaotisch en erg lang, maar met twee lange busritten en een bootreis kwam ik heelhuids en bekaf in een hostelletje aan. De volgende ochtend ben ik met twee mensen uit het hostel naar twee watervallen gelopen. Hele mooie wandeling langs een riviertje, en van de tweede waterval kun je naar beneden springen. Wat ik ook gedaan heb; 15 meter naar beneden, doodeng maar helemaal geweldig. Ook kon je met een ropeswing in de rivier springen, waarbij de locals allemaal gekke trucks deden. Na een tijd daar doorgebracht te hebben gingen we langs de rivier verder lopen, wat absoluut niet de bedoeling is. Maar na een half uur kwamen we een ´verlaten pad´ tegen, wat iemand ons eerder verteld had. En door dat pad te volgen kwamen we uit bij de weg. En met ´verlaten pad´ bedoel ik ook echt verlaten, want bij de bruggetjes kon je beter door de rivier lopen dan op de bruggetjes, het hout was zo verrot dat het niet meer veilig was. Uiteindelijk kwamen we weer op de weg terecht en hebben we de rest van die dag op het strand naar een Argentijn geluisterd die gitaar aan het spelen was. Wat wil je nog meer.


De volgende dag ging ik naar Santa Teresa, een surfdorpje vlakbij, waar ik drie dagen heerlijk op het strand heb gelegen. Het hostel waar ik zat is waarschijnlijk het leukste hostel waar ik ooit geweest ben, na één dag kende ik iedereen en het was één grote familie. Super gezellig, dus samen eten, naar het strand, chillen, in de hangmat liggen en uitgaan.

Daarna besloot ik om een weekje in Nicaragua door te brengen, dus na een lange busreis kwam ik aan in het surfdorp slash feestdorp van Nicaragua: San Juan del Sur. Ik had een surfles genomen, maar dat zal ik niet snel weer doen aangezien ik door het slechte bord en nog slechtere uitleg een grote schaafwond op mijn knie heb... De rest van de week heb ik minstens drie keer per dag gehoord wat er in vredesnaam met mijn knieën gebeurd was... Met mijn Canadese en Zweedse dormgenootjes ben ik elke avond uitgegaan en op de laatste zondag zijn we naar de ´Sunday Funday pool crawl´ gegaan, waarbij je de hele dag in verschillende zwembaden doorbrengt en feest viert.

De dag daarna ben ik naar San Jose gegaan, want vandaag begint eindelijk mijn groepsreis! Ik zit nu in het meest luxe hotel tot nu toe, met een binnentuin, grote kamers met een eigen badkamer, zachte bedden en handdoeken die gevouwen zijn als olifantjes. Over een paar uur kom ik te weten met wie ik de volgende dertig dagen ga reizen, en daar ben ik best zenuwachtig voor! Als backpacker voel ik me volledig uit de plaats, maar een beetje luxe kan geen kwaad voor een nachtje. En daar ga ik nu lekker van genieten.

(Note)
Ik ken de twee Nederlandse meisjes die vermist zijn in Boquete niet, maar wel de manager van de school waarbij ze Spaans leren. Via facebook en de Nederlandse nieuwssites krijg ik van alles mee, en jullie thuis waarschijnlijk ook. Toen ik in Boquete zat had ik het gevoel dat het een hele veilige omgeving was, iedereen heel vriendelijk en helpt je de weg te wijzen. Voor nu, ze moeten ergens zijn en ik hoop dat de meiden snel gevonden worden!

(Note 2)
Ik doe lekker alsof ik dit verslag in Nicaragua heb geschreven anders lijkt het alsof ik daar niet geweest ben...

  • 08 April 2014 - 21:23

    Aafke:

    Ik geniet e

  • 08 April 2014 - 21:25

    Aafke:

    Ik geniet elke keer weer van je reisverslag. Gevoel dat ik met je meereis. Geniet ervan.
    Liefs Aafke

  • 08 April 2014 - 21:34

    Brigitte:

    Volgens mij 1 grote feestvakantie. Op naar veel cultuur?

  • 08 April 2014 - 21:36

    Stefan:

    Ik dacht dat ik een foto van jouw hotelkamer te zien kreeg: een foto van een strak grijs tweepersoonsbed in een strakke kamer. Ik denk: 'Dat hebben ze toch niet in Costa Rica!?', maar het zag er net zo luxe uit als je beschrijft.

    Blijkt het een reclame te zijn van Swiss Sense boxsprings en matrassen. Zeer toepasselijk bij jouw verhaal.

    Anyway een goede groepsreis en veel leuke groepsgenoten gewenst,

    Pa.

  • 09 April 2014 - 12:47

    Michiel:

    ik wist niet dat je in zo'n korte tijd zoveel beleven kan. Volgens mij moet je haast deze reis nog een keer overdoen (via je verslagen) om door te hebben wat je allemaal gedaan hebt. Blijf genieten.

  • 24 April 2014 - 11:52

    Joke Breed:

    Ja, die handdoeken, gevouwen als olifantjes, die moet ik zien! Ben heel benieuwd naar de foto's bij alle avonturen, maar dat komt nog wel.
    Het is inderdaad duizelingwekkend wat je allemaal meemaakt!
    Groeten, Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Naast mijn liefde voor reizen houd ik van lezen, nieuwe talen leren, culturen ontdekken, muziek luisteren en sporten.

Actief sinds 06 Dec. 2013
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 12004

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 29 Mei 2014

Costa Rica & Midden Amerika

21 September 2013 - 04 Januari 2014

Werken in Sidmouth

Landen bezocht: